2010. november 4., csütörtök

Az első fejezet vége

A mai nap folyamán helyére szereltem a vontatómotor és a hajtott motor lánckerekeit, illetve méretre daraboltam, és felhelyeztem a láncot. Az áttétel 14/40 fog, viszonylag nagy. Rövid elméleti fejtegetés következik ennek okáról:
Hagyományosan vontatómotornak soros egyenáramú motorokat használtak/nak. Ezeknek jó tulajdonsága, hogy kis sebességen nagy nyomatékot adnak le, nagy sebességen kicsi a nyomatékuk. Ugyanis egy vonat elindításához igen nagy nyomaték kell, gyorsításához kisebb, mozgásban tartásához pedig egészen kevés. A mi motorunk nyomatéka a szabályzás módja miatt (frekvenciaváltós táplálás) a névleges fordulatszámig állandó, névleges fordulatszám felett, az úgynevezett mezőgyengítéses tartományban pedig csökkenő. Ebben az úgynevezett mezőgyengítéses tartományban felgyorsítunk akár a névleges fordulatszám négyszeresére. Tehát: a nagy áttétel segítségével nagy nyomatékot biztosítunk indításhoz és kezdeti gyorsításhoz névleges fordulatszámig (pl 15km/h), majd egyre csökkenő nyomaték mellett emeljük a fordulatszámot a névleges fölé (pl 60km/h-ig). Ezzel a soros vontatómotor jellegét utánozzuk jó közelítéssel.
Végül hadd magyarázzam meg a bejegyzés címét: A mai nappal a mechanikai szerelést befejeztük. Holnaptól próbáljuk ki a villamos berendezést. A következő hét feladata ennek üzembehelyezése. Csak ha már ez működik, fogjuk tovább építeni a járműszerkezetet végleges formájába.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése